Trump, ponownie wcielając się w rolę Białego Domu, aby zwiedzić wykolejenie pociągu
Zarejestruj się, aby otrzymywać codzienny e-mail Inside Washington, aby otrzymywać ekskluzywne relacje i analizy ze Stanów Zjednoczonych na swoją skrzynkę odbiorczą
Otrzymuj nasz bezpłatny e-mail Inside Washington
Były prezydent Donald Trump ma odwiedzić East Palestine w Ohio w środę, aby zwiedzić miejsce wykolejenia toksycznego pociągu wśród rosnącej frustracji mieszkańców i przywódców w związku z reakcją rządu federalnego na ich obawy dotyczące bezpieczeństwa.
Wycieczka ma miejsce, gdy Trump i inni republikanie zintensyfikowali krytykę postępowania administracji Bidena w sprawie wykolejenia z 3 lutego, co doprowadziło do ewakuacji i obaw przed zanieczyszczeniem powietrza i wody pitnej w społeczności po kontrolowanym spalaniu toksycznych chemikaliów na pokładzie szyny samochody.
Trump skorzystał z decyzji Bidena o złożeniu niespodziewanej wizyty na Ukrainie w tym tygodniu, kiedy prezydent nie widział jeszcze osobiście sytuacji we wschodniej Palestynie. Biden wracał z Polski w środę po obchodach rocznicy rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
„Macie ludzi w Ohio, którzy desperacko potrzebują pomocy” – powiedział Trump w poniedziałek podczas występu z okazji Dnia Prezydenta na Florydzie. „To wspaniali ludzie i zostali porzuceni. Ale teraz myślę, że nie będą już dłużej porzucane” – dodał tego samego dnia w wywiadzie dla Real America’s Voice.
Wycieczka daje Trumpowi, który ubiega się o miejsce w Białym Domu w 2024 r., ponowne wcielenie się w rolę, jaką pełnił jako prezydent, kiedy często badał szkody spowodowane klęskami żywiołowymi. Oczekiwano obecności senatora JD Vance’a z R-Ohio, burmistrza Wschodniej Palestyny Trenta Conaway’a oraz innych przywódców stanowych i lokalnych. Trump miał przekazać środki czystości i wodę butelkowaną.
Prawie trzy tygodnie po wykolejeniu, zapach chemikaliów, który spowijał wioskę, prawie zniknął. Niektórzy mieszkańcy w pobliżu torów twierdzą, że w ich domach nadal czuć zapach.
Przed przybyciem Trumpa koparki podniosły zwęglone kawałki wagonów kolejowych, które zostały ułożone wzdłuż torów i zebrały zanieczyszczoną ziemię. Ciężarówki przewoziły zanieczyszczoną wodę do prowizorycznej „farmy zbiorników”, gdzie jest ona przechowywana w metalowych pojemnikach przed wywiezieniem na składowisko niebezpiecznych odpadów.
Wioska licząca prawie 5000 mieszkańców znajduje się w pobliżu granicy stanu Pensylwania w hrabstwie Columbiana, które w ostatnich latach staje się coraz bardziej republikańskie. Trump zdobył prawie 72% głosów w wyborach w 2020 roku, a oznaki jego popularności pozostają wyraźne.
W salonie samochodowym w mieście, gdzie rozprowadzano wodę butelkowaną, zdjęcie Trumpa opartego o barykadę, z napisem „A Hero Will Rise”. Znaki i flagi wokół wioski przekazują poparcie zarówno dla Trumpa, jak i gubernatora Florydy Rona DeSantisa, potencjalnego republikańskiego kandydata na prezydenta w 2024 roku.
Biały Dom Biden bronił swojej reakcji na wykolejenie, mówiąc, że urzędnicy z Agencji Ochrony Środowiska, Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu i innych agencji byli na wsi w ciągu kilku godzin od wykolejenia. Biały Dom twierdzi, że zaoferował również pomoc federalną i że Federalna Agencja Zarządzania Kryzysowego koordynuje działania ze stanowym centrum operacji kryzysowych i innymi partnerami.
Administrator EPA, Michael Regan, odwiedził to miejsce w zeszłym tygodniu i próbował uspokoić sceptycznych mieszkańców, że woda nadaje się do picia, a powietrze jest bezpieczne do oddychania.
— Proszę, żeby ufali rządowi — powiedziała Regan. „Wiem, że to trudne. Wiemy, że brakuje zaufania”. Urzędnicy „testują wszystko, co było w tym pociągu” – powiedział.
Na krótko przed przybyciem Trumpa do Ohio sekretarz transportu Pete Buttigieg ogłosił, że będzie tam w czwartek po tym, jak spotkał się z krytyką za to, że nie przyjechał wcześniej. Buttigieg powiedział, że rząd spróbuje ożywić proponowaną zasadę odrzuconą przez administrację Trumpa, która wymagałaby ulepszonych, sterowanych elektronicznie hamulców w niektórych pociągach wypełnionych łatwopalnymi płynami, które są oznaczone jako „pociągi łatwopalne o wysokim stopniu zagrożenia”. Wezwał również Kongres do co najmniej dziesięciokrotnego podniesienia limitu 225 455 dolarów grzywny za bezpieczeństwo kolei.
Od czasu wykolejenia mieszkańcy skarżyli się na bóle głowy, podrażnione oczy i inne dolegliwości. Znaleziono tysiące martwych ryb, a mieszkańcy rozmawiali o znalezieniu umierających lub chorych zwierząt domowych i dzikich zwierząt. Mieszkańcy są również sfrustrowani tym, co mówią, że są niepełnymi i niejasnymi informacjami na temat trwałych skutków katastrofy i zażądali większej przejrzystości od Norfolk Southern, operatora kolejowego.
Gaz, który wyciekł i spalił się po wykolejeniu pociągu – chlorek winylu, substancja chemiczna używana do produkcji twardych tworzyw sztucznych – wiąże się ze zwiększonym ryzykiem niektórych nowotworów.
Urzędnicy zajmujący się ochroną środowiska twierdzą, że monitorowali obecność toksyn w powietrzu podczas kontrolowanego spalania i że ciągłe monitorowanie powietrza – w tym testy w prawie 400 domach – nie wykryło niebezpiecznych poziomów w okolicy, odkąd pozwolono mieszkańcom wrócić.