Liczba samochodów elektrycznych w Polsce rośnie o 63% w ciągu roku, ale pozostaje znacznie poniżej rządowego celu

Liczba pojazdów w pełni lub częściowo elektrycznych zarejestrowanych w Polsce do końca stycznia wyniosła 67 097, o 63% więcej niż rok wcześniej.

Chociaż liczba ta rośnie w coraz szybszym tempie, pozostaje znacznie poniżej rządowych celów, które początkowo przewidywały milion pojazdów elektrycznych na polskich drogach do 2025 r. Odsetek pojazdów elektrycznych w Polsce należy również do najniższych w Unii Europejskiej.

Nowe dane, opublikowane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polski Związek Paliw Alternatywnych (PSPA), obejmują zarówno samochody osobowe, jak i użytkowe.

Większość to samochody osobowe, których do końca stycznia było 63 701, w porównaniu z 39 328 rok wcześniej. Spośród nich 51% to pojazdy w pełni elektryczne (BEV, pojazdy elektryczne na baterie), a pozostałe to hybrydy (PHEV, hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in).

Liczba elektrycznych samochodów osobowych, w tym zarówno w pełni elektrycznych BEV, jak i hybrydowych PHEV, w Polsce. Źródło: Licznik Elektromobilności, styczeń 2023, PZPM/PSPA.

Raport zwraca również uwagę na rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce. Na koniec stycznia funkcjonowały 2622 publiczne stacje ładowania z 5139 punktami ładowania. Liczby te wzrosły odpowiednio z 1922 i 3893 rok wcześniej, co stanowi wzrost o 36% i 32%.

Około 29% takich obiektów to szybsze stacje ładowania DC, a pozostała część to wolniejsze stacje AC. Najwięcej stacji, bo prawie 300, znajduje się w Warszawie, która ma około dwa razy więcej niż drugi w kolejności Gdańsk, a następnie Katowice i Kraków.

Liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce iw poszczególnych miastach Polski. Źródło: Licznik Elektromobilności, styczeń 2023, PZPM/PSPA

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, zwraca uwagę, że liczba nowych pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce w styczniu tego roku była o 46 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu 2022 roku.

Ostrzega jednak, że aby utrzymać taki wzrost, rząd musi zaktualizować warunki swojego programu dotacji wspierających zakup pojazdów elektrycznych. Inflacja – która wynosi ok Najwyższe od 25 lat ponad 17% – spowodowało, że mniej typów aut kwalifikuje się do dotacji – zauważa Mazur.

Rząd zadeklarował wsparcie dla rozwoju pojazdów elektrycznych w Polsce, choć na razie z ograniczonym skutkiem. W 2016 roku ogłosiła, że ​​do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździć milion pojazdów elektrycznych.

Ambicje te zostały później ograniczone z powodu niskiego zainteresowania programem subsydiowania kosztów zakupu pojazdów elektrycznych. W 2019 roku, po tym jak rok wcześniej zarejestrowano w Polsce zaledwie 1324 samochody elektryczne, rząd obniżył swój cel do 600 000 pojazdów elektrycznych i hybrydowych do 2030 roku.

Ambitne plany polskiego rządu dotyczące elektromobilności poczyniły niewielkie postępy, przy słabej realizacji i zmarnowanych wydatkach, informuje kontroler państwowy.

„Jeśli chodzi o samochody elektryczne i infrastrukturę, wciąż jesteśmy na końcu Europy”, piszą https://t.co/qGFFH3pgbF

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 10 listopada 2020 r

Najnowsze dane europejskie, które obejmują rok 2021, pokazują, że Polska miała w tym roku jeden z najniższych na kontynencie wskaźników nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych.

Tylko 3,6% nowych samochodów w Polsce było w pełni elektrycznych lub hybrydowych, a tylko Czechy (3,2%), Słowacja (2,1%) i Cypr (0,8%) miały mniejszy odsetek. Na drugim końcu skali najwyższe wartości odnotowano w Norwegii (86,2%), Islandii (64%) i Szwecji (46%).

Po wyłączeniu pojazdów hybrydowych, udział Polski wynoszący 1,2% dla pojazdów wyłącznie elektrycznych był drugim najniższym, wyprzedzając tylko Cypr (0,5%).

Źródło: Europejska Agencja Środowiska, październik 2022 r.

Polska odniosła jednak większy sukces, stając się hubem dla produkcji pojazdów elektrycznych i ich komponentów. W 2020 roku stał się największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE, a Solaris – polski producent z hiszpańskim kapitałem – największym europejskim producentem takich autobusów.

W lipcu ubiegłego roku SK Nexilis, południowokoreański producent folii miedzianej stosowanej w akumulatorach do samochodów elektrycznych, zainaugurował budowę wartej 3 miliardy złotych fabryki w Stalowej Woli w południowo-wschodniej Polsce.

W państwowym przedsięwzięciu Polska zamierza również opracować własny, rodzimy samochód elektryczny, znany jako Izera. W listopadzie firma podpisała umowę licencyjną z chińską firmą Geely – właścicielem m.in. marek Volvo i Lotus – na dostawę platformy do pojazdu.

Polska została uznana za najmniej zielony kraj UE w nowym rankingu.

Finansowane przez UE badanie uwzględnia stan środowiska, jego wpływ na jakość życia oraz wysiłki na rzecz rozwiązania problemów klimatycznych https://t.co/hKyeucSzBl

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 5 listopada 2022 r

Źródło głównego obrazu: Adrian Grycuk/Wikimedia Commons (na licencji CC BY-SA 3.0 PL)

Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisywał o sprawach polskich do wielu pism, m.in Polityka zagraniczna, POLITICO Europa, Obserwator UE I Dziennik Gazeta Prawna.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *