Planowany przez polski rząd megalotnisko wymyślili „bardzo głupi politycy”, mówi prezes Ryanaira

Michael O’Leary, szczery dyrektor generalny giganta tanich linii lotniczych Ryanair, ponownie skrytykował sztandarowy projekt polskiego rządu dotyczący budowy nowego „mega-lotniska”, który według niego jest „niezrozumiałym” i „niepotrzebnym” pomysłem wymyślonym przez „bardzo głupie” politycy”.

Ryanair jest największym polskim przewoźnikiem pod względem liczby pasażerów. W ubiegłym roku przewiózł w kraju około 14 milionów pasażerów, prawie dwa razy więcej niż polski flagowy przewoźnik LOT, zauważa tygodnik informacyjny Wprost.

Irlandzkie linie preferują jednak mniejsze porty lotnicze, a państwowy LOT udzielił wsparcia rządowemu projektowi – CPK (Solidarny Port Komunikacyjny), zlokalizowanemu między Warszawą a Łodzią – mającego na celu przekształcenie go w regionalny hub.

Firma realizująca rządowe plany budowy nowego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego podpisała umowę na prace projektowe za 7 mld zł.

Jest to obecnie największa tego typu umowa w Europie, twierdzi firma https://t.co/k8iNROUBic

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 28 lipca 2022 r

„Idea budowy… CPK jest dla mnie niezrozumiała” – powiedział O’Leary dziennikowi „Rzeczpospolita”. „Mogę szczerze powiedzieć, że nie rozumiem tej inwestycji”.

„Chociaż podatnicy wydali miliardy na ten bezsensowny projekt, nadal można go porzucić i nie iść dalej” – dodał. „To lotnisko jest niepotrzebne. Zostało to zaplanowane w złym miejscu i czasie. Tylko bardzo głupi politycy mogli zdecydować się na coś takiego”.

„Warszawa ma już dwa lotniska” — zauważył O’Leary. „Wystarczyłoby dobrze je wykorzystać”.

„To lotnisko jest pochodzenia. Zachowałem się w idealnym miejscu iw twoich czasach.” mówi prezes Ryanaira o CPK, warto zadać sobie pytanie, które „inwestycje” po wyborach będą pozytywne. https://t.co/nyzgeTOHg4

— Paweł Wojciechowski (@PawelWoj_prof) 9 lutego 2023 r

Główna polska baza Ryanair znajduje się na jednym z tych lotnisk Modlin, gdzie jest wyłącznym operatorem. Linia lotnicza od dawna toczy spór z operatorem polskiego lotniska państwowego o rozbudowę obiektu.

Zapytany przez „Rzeczpospolitą”, czy uda się osiągnąć porozumienie, O’Leary powiedział, że „wiele zależy od wyniku jesiennych wyborów parlamentarnych”, w których ubiega się rządząca partia Prawo i Sprawiedliwość (PiS), która jest orędownikiem projektu CPK. reelekcja.

„Jeżeli następny rząd będzie rozsądniejszy i bardziej zdeterminowany, by rozwijać transport lotniczy w Polsce, to na pewno będziemy mieć dobre relacje zawodowe” – powiedział O’Leary, zarzucając państwowemu operatorowi lotniska próbę „ochrony LOT-u” i „blokowanie rozwoju z Modlina”.

Dwa lata temu dyrektor generalny Ryanair również skrytykował CPK, nazywając go „szalonym” planem, który „zmarnowałby miliardy na zamek z piasku pośrodku niczego”.

Ryanair skrytykował plany polskiego rządu, by „zmarnować miliardy” na budowę „głupiego” nowego portu przesiadkowego pod Warszawą.

Prezes lotniska mówi, że to „przemyślana inwestycja, opłacalna dla polskiej gospodarki, ale niekoniecznie dla Ryanaira” https://t.co/efAnGKinAZ

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 25 września 2021 r

Osoby zaangażowane w projekt CPK odrzuciły krytykę O’Leary’ego jako nieuzasadnioną i samolubną. W odpowiedzi na swoje ostatnie uwagi prezes CPK Mikołaj Wild napisał na Twitterze, że „stratą czasu byłoby komentowanie [O’Leary’s] informacyjno-rozrywkowy”.

Wild dodał tylko, że CPK jest rozwijany, aby pasażerowie w Polsce „nie byli ograniczeni do śmieci lotniczych” i aby „przykład [Warsaw Chopin airport] pokazuje, że Ryanair może latać po stawkach rynkowych [so] Mam nadzieję, że taki będzie standard lotnisk z grupy CPK”.

Będzie krótko, bo szkoda czasu na komentowanie infotainmentu:
1. Misją #CPK jest, aby oferta pasażerska w 🇵🇱 nie ograniczała się do lotniczej tandety
2. Przykład WAW pokazuje, że Ryanair może latać na rynkowych stawkach. Mam nadzieję, że będzie to standard na lotniskach z GK CPK https://t.co/SpenNjbJWL

— Mikołaj Wild (@MikolajWild) 8 lutego 2023 r

Ryanair nie jest jedyną osobą, która zgłosiła obawy dotyczące CPK. Polska Izba Kontroli Państwowej, NIK, w ubiegłym roku ostrzegła, że ​​projekt nie ma pełnego uzasadnienia biznesowego, został przygotowany przez „nierzetelne planowanie” i stara się dotrzymać „niemożliwych terminów”

Analitycy zauważyli również, że cele projektu, po raz pierwszy opracowane przed pandemią, będą znacznie trudniejsze do osiągnięcia po tym, jak Covid ograniczy podróże lotnicze, a model lotniska przesiadkowego stanie się mniej istotny, ponieważ samoloty mogą latać na większe odległości.

Polski audytor państwowy twierdzi, że rządowy projekt megalotniska opiera się na „niewiarygodnym planowaniu”, niejasnym finansowaniu i „niemożliwych terminach”

Ale podmiot nadzorujący projekt mówi, że audyt jest w większości pozytywny i zaprzecza, że ​​zakończenie będzie opóźnione https://t.co/3xzfuF50C8

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 17 stycznia 2022 r

Według szacunków przygotowanych w ubiegłym roku przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), w pierwszym pełnym roku funkcjonowania (który planowany jest na 2027 rok) CPK ma obsłużyć 30 mln pasażerów, do 2035 roku 40 mln. To mniej z liczby 45 mln prognozowanej przed pandemią.

W scenariuszu bazowym IATA przewiduje, że do końca okresu prognozy w 2060 roku liczba pasażerów sięgnie 65 milionów. Pierwotnie planowano, że lotnisko będzie miało ostateczną przepustowość 100 milionów, co pod względem danych sprzed pandemii uczyniłoby CPK drugim najbardziej ruchliwym lotniskiem na świecie.

Polski rząd przekonuje jednak, że projekt nadal ma sens ekonomiczny i że będzie to hub zarówno dla ładunków lotniczych, jak i dla pasażerów.

Trendy w branży lotniczej oznaczają, że planowane przez polski rząd nowe „megalotnisko” przyjmie „całkowicie inny” model biznesowy niż wcześniej zakładano, z większym naciskiem na cargo lotnicze – mówi jego dyrektor wykonawczy https://t. co/99lXkgW6Zc

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 30 września 2021 r

Główne zdjęcie: ADAM STEPIEN / AGENCJA GAZETA

Alicja Ptak jest starszą redaktorką Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla agencji Reuters.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *