Polska ponownie otwiera „przeklęte” radomskie lotnisko

W Radomiu otwarto odbudowane lotnisko na miejscu poprzedniego lotniska, które zbankrutowało z powodu braku pasażerów zaledwie trzy lata po rozpoczęciu działalności.

„Zdjęliśmy klątwę z tego miasta” – powiedział wczoraj premier Mateusz Morawiecki podczas oficjalnej ceremonii otwarcia przed pierwszym rozkładowym lotem z Paryża, który wylądował wieczorem.

Najczęściej śledzony lot w tej chwili – pierwszy lot pasażerski do „nowego” Lotniska „Warszawa” Radom https://t.co/gLl2owzzg4 pic.twitter.com/ywJK6sR7f7

— Flightradar24 (@flightradar24) 27 kwietnia 2023 r

Port Lotniczy Warszawa Radom – bo tak nazywa się obecnie obiekt położony około 100 kilometrów na południe od stolicy – ​​ma nowy terminal wybudowany od podstaw, po wyburzeniu poprzedniego, a także przebudowany pas startowy.

Poprzednie wcielenie Portu Lotniczego w Radomiu ogłosiło upadłość w 2018 roku, rozpoczynając działalność dopiero w 2015 roku. W 2017 roku lotnisko obsłużyło tylko 9 903 pasażerów.

Po bankructwie lotnisko, które wcześniej było własnością władz samorządowych w Radomiu, zostało kupione przez państwowego operatora PPL, do którego należy największy w Polsce port lotniczy Warszawa-Chopin, a także 14 innych portów lotniczych w całym kraju.

Dziś udostępniliśmy polskie lotnisko – Port Lotniczy Warszawa-Radom im.Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976! 🇵🇱🛫 ✈️🛬

Ten port ma ogromny sens gospodarczy i infrastrukturalny. Cieszę się, że nosicie takie imię, bo oddajecie hołd bohaterom, którzy walczyli m. w. o do, byśmy… pic.twitter.com/0uqO30rOmO

— Mateusz Morawiecki (@MorawieckiM) 27 kwietnia 2023 r

PPL nadzorowało wartą 800 mln zł (174 mln euro) przebudowę lotniska w Radomiu, którą zakończono w grudniu ubiegłego roku, a koncesję wydano w marcu.

Obecnie oferuje regularne loty do pięciu destynacji – Paryża, Rzymu, Tirany, Prewezy i Warny – oraz loty czarterowe do Antalyi. Wszystkie trasy obsługiwane są przez narodowe linie lotnicze LOT. Pierwsze odloty z lotniska – do Paryża i Rzymu – wystartują już dziś.

Lotnisko ma w tym roku obsłużyć około 200 tys. pasażerów – informuje TVN24. Jego terminal ma obecnie przepustowość do 1 miliona pasażerów rocznie, a PPL twierdzi, że docelowo może wzrosnąć do ponad 3 milionów.

Kierunki obsługiwane obecnie przez Port Lotniczy Warszawa Radom (źródło: LWR)

– To lotnisko ma wielki sens ekonomiczny – mówił Morawiecki podczas wczorajszego otwarcia. „Warszawa [Chopin] jest absolutnie przeciążony, dlatego otwarcie tego lotniska ma wielki sens infrastrukturalny i logistyczny”.

Premier przekonywał też, że nowy obiekt pomoże „otworzyć cały region” wokół Radomia na dalszy rozwój, przyciągając kolejne inwestycje.

Port Lotniczy Warszawa Radom nie tylko sam w sobie obsługuje pasażerów, ale także pełni rolę zaplecza dla flagowego rządowego projektu budowy nowego „megalotniska” między Warszawą a Łodzią. Po jego otwarciu – obecnie planowanym na 2027 rok – Warszawa Chopin zamknie się dla pasażerów cywilnych.

Firma realizująca rządowe plany budowy nowego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego podpisała umowę na prace projektowe za 7 mld zł.

Jest to obecnie największa tego typu umowa w Europie, twierdzi firma https://t.co/k8iNROUBic

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 28 lipca 2022 r

Źródło głównego obrazu: KPRP (na licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL)

Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisywał o sprawach polskich do wielu pism, m.in Polityka zagraniczna, POLITICO Europa, Obserwator UE I Dziennik Gazeta Prawna.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *