Polska sieć drogerii wycofuje linię kosmetyków dla nastolatków po gwałtownym sprzeciwie wobec seksualnego brandingu
Największa polska sieć drogerii Rossmann wycofała linię kosmetyków skierowaną do nastolatków po kontrowersjach związanych z hasłami o charakterze jednoznacznie seksualnym oraz działaniami marki w mediach społecznościowych wobec kobiety, która krytykowała jej marketing.
„Zmocz mnie”, „Lubię to z grubsza sprzątać”, „Pokaż mi swoje brudy” i „Prześpij się ze mną” to tylko niektóre z sugestywnych zwrotów używanych (w języku angielskim) na opakowaniach produktów Bio.Teen, które były sprzedaje swoje produkty do pielęgnacji skóry w Polsce wyłącznie w sklepach Rossmanna, niemieckiej sieci detalicznej.
Skróty „MILF” i „DILF” – które zwykle oznaczają odpowiednio „Matkę, którą chciałbym się pieprzyć” i „Tata, chciałbym się pieprzyć” – również pojawiają się na ich produktach.
Taki język oburzył wiele osób, które twierdzą, że jest on szczególnie nieodpowiedni w przypadku produktów skierowanych do nastolatków, które według Bio.Teen inspirowane są „wyłącznie ideą życia nastolatków”. Strona internetowa firmy mówi, że ma siedzibę we Włoszech, chociaż wydaje się, że sprzedaje swoje produkty tylko w Polsce.
Jedna z krytyków – Karolina Liczbińska, podcasterka i dziennikarka – zaczęła udostępniać zdjęcia kontrowersyjnych produktów na swoim koncie na Instagramie.
„Zmoknij mnie” i „MILF” na etykiecie toniku do skóry uznałbym co najwyżej za żałosny lub desperacki marketing, ale dlaczego jest on skierowany do dzieci?” napisała w jednym poście, oznaczając oficjalne konto Bio.Teen.
W odpowiedzi Bio.Teen zaczął zostawiać sugestywne komentarze pod niektórymi postami Liczbińskiej, w tym „Co za melony”, a następnie mrugającą emotikonką pod jej zdjęciem w bikini.
Konto firmy w mediach społecznościowych również wysłało prywatną wiadomość do Liczbińskiej po polsku, dziękując jej za krytykę, ale dodając (po polsku), że „nic nie ukrywamy, tak jak ty na niektórych swoich zdjęciach”. Wywołało to dalsze oburzenie, gdy Liczbińska udostępniła zrzut ekranu z wiadomością.
Prezes Bio.Teen, poproszony przez polski serwis informacyjny Interia o skomentowanie kontrowersji, przekonywał, że „temat seksu nie powinien być piętnowany” i „ludzie mają prawo do edukacji seksualnej”. Dyrektor generalny – którego nazwiska nie podano – twierdził również, że ich produkty nie są kierowane do dzieci.
„Nasze produkty są specjalistyczne i przeznaczone dla młodych ludzi w wieku 16-24 lat, którzy mają problemy skórne i samodzielnie podejmują decyzje. Nie wiem skąd wzięła się opinia, że to produkty dla dzieci? Tych produktów nie ma w sklepach z zabawkami ani w dziale dziecięcym – powiedział prezes.
Jednak po ostrym sprzeciwie wobec marki w mediach społecznościowych, Rossmann ogłosił, że wycofuje produkty Bio.Teen zarówno ze sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. Jego strona internetowa nie zawiera już tych elementów.
Firma zapewniła, że chociaż nie będzie komentować „zachowań Bio.Teen w mediach społecznościowych”, to „nigdy nie ośmieli się urazić naszych klientów” i przeprosiła Karolinę za jej doświadczenia z Bio.Teen
Polska uczennica, która założyła fałszywy sklep internetowy, który pomaga ofiarom zgłaszać przemoc domową bez powiadamiania oprawcy, zdobyła nagrodę UE https://t.co/kJVgEotgoU
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 15 lutego 2021 r
Komentując decyzję sprzedawcy, Liczbińska powiedziała Notes from Poland, że „cieszy się, że Rossmann podjął szybkie działania i usunął produkty z półek, ale chciałbym, żeby mieli większą jasność co do tego, czy ich umowa z Bio.teen jest zerwana, czy też produkty będą wracają pod różnymi nazwami i wzorami”.
Uważa, że marka zachowała się „całkowicie nieprofesjonalnie” i „nie powinno jej ujść na sucho zwykłe klepnięcie w nadgarstek”.
„Cieszę się jednak, że młode dziewczyny nie będą narażone na te hasła” – dodała Liczbińska. „Daleki jestem od negatywnego nastawienia do seksu, ale powinno być zero tolerancji dla seksualizacji nastolatków i dzieci w wieku przedszkolnym poprzez produkty do pielęgnacji skóry. Jestem tego prawie pewien [hashtags used by Bio.Teen like] #teen #explicit #teenlife nie są skierowane do 20-latków”.
Wzrost prób samobójczych dzieci w Polsce spowodowany jest „ideologiami LGBT, neoliberalnymi i neomarksistowskimi” – mówi minister edukacji
Jego rozwiązaniem jest ochrona tradycyjnych wartości i kościoła, aby pomóc młodym ludziom odróżnić dobro od zła https://t.co/rnnZOe91YD
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 9 marca 2023 r
Źródło głównego obrazu: Bio Teen/Instagram
Anna Hackett jest asystentką redakcji w Notes from Poland. Niedawno ukończyła europeistykę w Trinity College w Dublinie, a wcześniej pracowała jako dziennikarka w grupie Irish Independent News & Media. Jest polskiego pochodzenia