Polska sieć handlowa wycofuje ofertę „hot dogów i papierosów”.
Sieć sklepów ogólnospożywczych Żabka, największa polska sieć detaliczna, wycofała się z promocji polegającej na oferowaniu klientom hot doga, panini lub kawy za jedyne 1 zł (22 eurocenty) przy zakupie paczki papierosów lub wkładów tytoniowych.
Koncern podjął decyzję po publicznej krytyce kampanii, a także po ogłoszeniu przez resort zdrowia, że skieruje sprawę do prokuratury i organu ochrony konsumentów w związku z naruszeniem zakazu reklamy wyrobów tytoniowych. Jednak mimo wycofania oferty firma zapewnia, że nie złamała prawa.
O promocji zrobiło się głośno po tym, jak działacz społeczny Jan Śpiewak zamieścił zrzuty ekranu reklam. „Żabka stanowi bardzo poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego” – napisał.
Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne do jak to jest dozwolone, są to tylko palacze. Zobowiązani skierowaliśmy uwagę do prokuratury i @UOKiKgovPL . Liczymy, że dla @Żabka_PL zdrowie klientów jest najważniejsze i wycofałem reklamę https://t.co/fH3vq45O0y
— Ministerstwo Zdrowia (@MZ_GOV_PL) 9 maja 2023 r
W kolejnym oświadczeniu dla PAP Żabka poinformowała, że „zdecydowała o wycofaniu komunikacji tej konkretnej oferty”, ponieważ „głosy krytyczne dotyczące sposobu prezentacji naszej oferty są dla nas bardzo ważne”.
„Nawet przy braku podstawy prawnej, jak ma to miejsce obecnie, komunikat może być nieodpowiedni z innych powodów” – dodano.
W kolejnym oświadczeniu dla finansowego serwisu informacyjnego Money.pl Żabka wyjaśnił, że wycofuje nie tylko komunikację oferty, ale i samą ofertę. Ponownie jednak podkreślił, że „przedstawiona oferta była zgodna z obowiązującym prawem i nie miała charakteru reklamy”.
Kancelaria zaznaczyła, że promocja „nie była skierowana do szerokiego grona odbiorców” i była dostępna tylko dla pełnoletnich użytkowników aplikacji mobilnej Żabki w sekcji „strefa palacza” i mogli ją obejrzeć tylko użytkownicy, którzy „wcześniej zgodzili się na możliwość [receiving] takie informacje”.
Polska sieć sklepów spożywczych Żabka posiada obecnie największą w Europie sieć sklepów autonomicznych.
Ma na celu wyprzedzenie w tym roku Amazona jako największego na świecie operatora takich bezkasjerskich placówek https://t.co/zsComUNx5k
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 23 stycznia 2023 r
Jednak w tweecie minister zdrowia napisał, że „reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nie ma znaczenia, do jak małej grupy osób jest kierowana, ani czy są to tylko palacze”. Był zatem „obowiązkowy skierować sprawę do prokuratury i UOKiK”, organu ochrony konsumentów.
Zgodnie z polskim prawem reklama i promocja wyrobów tytoniowych oraz szerokiej gamy wyrobów pokrewnych jest zabroniona w telewizji i radiu, w prasie, na plakatach oraz „poprzez usługi informatyczne”.
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia na początku lat 90. Polska miała najwyższy na świecie poziom konsumpcji papierosów. W 1997 r. około 37% dorosłych Polaków paliło papierosy, ale obecnie odsetek ten spadł do 29%, jak podaje PAN.
Liczba palaczy nadal spada w Polsce, która trzy dekady temu miała najwyższe spożycie papierosów na świecie.
Młodsi Polacy są teraz znacznie mniej skłonni do palenia niż ich rówieśnicy w innych krajach UE https://t.co/DHktCssu6q
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 15 lutego 2021 r
Źródło głównego obrazu: Wisła/Wikimedia Commons (na licencji CC BY-SA 4.0)
Anna Hackett jest asystentką redaktora w Notes from Poland. Niedawno ukończyła europeistykę w Trinity College w Dublinie, a wcześniej pracowała jako dziennikarka w grupie Irish Independent News & Media.