Polska wyprzedza Stany Zjednoczone i ma drugą co do wielkości zdolność produkcyjną baterii litowo-jonowych na świecie

Po serii inwestycji w produkcję akumulatorów litowo-jonowych, zdolności produkcyjne Polski wzrosły do ​​73 GWh w 2022 r., wyprzedzając Stany Zjednoczone i zajmując drugie miejsce na świecie, zaraz za Chinami.

Polska dysponuje obecnie 6 proc. światowych mocy produkcyjnych, w porównaniu do 14 proc. wszystkich krajów europejskich razem wziętych – zauważa Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w raporcie opublikowanym w tym tygodniu na podstawie danych BloombergNEF. Są jednak daleko w tyle za Chinami, które mają 77% światowych mocy produkcyjnych.

Źródło: Europa działa na polskich bateriach litowo-jonowych, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

PSPA ostrzega jednak, że przy ostrej konkurencji w sektorze Polska może spaść na szóste miejsce w światowej produkcji do 2027 r., ponieważ inne kraje inwestują w produkcję akumulatorów litowo-jonowych, które zasilają pojazdy elektryczne.

Ostatnie lata pokazały jednak, że sektor ten rozwija się w Polsce solidnie. Wartość eksportu w sektorze baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat z około 1 miliarda złotych (0,21 miliarda euro) w 2017 roku do 38,6 miliarda złotych (8,24 miliarda euro) w 2022 roku.

Oznaczało to, że według danych GUS stanowiło to 2,4% całego polskiego eksportu.

Źródło: Europa działa na polskich bateriach litowo-jonowych, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Wzrost ten został osiągnięty dzięki dużym inwestycjom firm zagranicznych, które zdecydowały się otworzyć w Polsce fabryki skupione na bateriach czy elektromobilności.

W Polsce znajduje się obecnie największa w Europie fabryka akumulatorów samochodowych, uruchomiona przez LG Energy Solution w podwrocławskich Biskupicach Podgórnych oraz największa w Europie fabryka systemów magazynowania energii, uruchomiona przez szwedzkiego producenta akumulatorów Northvolt w Gdańsku.

Inne wiodące firmy z branży akumulatorowej inwestujące w Polsce to koreański SK Nexilis i niemiecki Mercedes-Benz. Polska jest także największym w Europie eksporterem autobusów elektrycznych.

Oprócz zakładów produkcyjnych firmy zaczęły otwierać w Polsce centra technologiczne skoncentrowane na rozwoju elektromobilności, a szwedzki producent samochodów Volvo ogłosił w zeszłym miesiącu nowe centrum technologiczne w Krakowie.

Mercedes-Benz ogłosił plany zainwestowania ponad 1 miliarda euro w utworzenie w Polsce fabryki, która jako pierwsza będzie produkować wyłącznie elektryczne samochody dostawcze https://t.co/HyQ9XdQaR8

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 12 grudnia 2022 r

Zdaniem PSPA, w celu dalszego wzmocnienia potencjału sektora baterii w Polsce i regionie potrzebne są działania w trzech obszarach: zwiększenie krajowego potencjału w zakresie surowców niezbędnych do produkcji ogniw i komponentów baterii; rozwój wykwalifikowanych zasobów ludzkich; oraz zwiększenie innowacyjności w łańcuchu dostaw.

Raport pokazuje jednak, że wzmocnienie europejskiego łańcucha wartości dla litu jest obecnie dużym wyzwaniem.

Podczas gdy Europa posiada znaczne zasoby litu, „wiele komercyjnych operacji wydobywczych wciąż jest w przygotowaniu, w tym w Czechach, Serbii i Rumunii” – powiedział Aleksander Rajch z PSPA, jeden ze współautorów raportu, cytowany przez PAP ( PAPKA).

Volvo otwiera w Polsce nowe centrum technologiczne, w którym nawet 600 inżynierów będzie wspierać dążenie firmy do stania się w pełni elektryczną marką.

Kraków został wybrany jako lokalizacja, ponieważ „miasto jest wschodzącym centrum technologicznym”, mówi Volvo https://t.co/VReuWsfe5y

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 1 marca 2023 r

Według Państwowego Instytutu Geologicznego (PIG) ​​„nie ma jednak perspektyw na znalezienie” złóż litu w Polsce.

„Aby przyspieszyć uruchamianie nowych mocy wydobywczych i przetwórczych surowców sektora baterii w Polsce, konieczne jest uproszczenie procedur administracyjnych” – powiedział Rajch.

„Ważne jest również wdrażanie zachęt do rozwoju technologii ponownego wykorzystania i recyklingu baterii w celu stworzenia zamkniętego cyklu produkcji, eksploatacji i utylizacji” – dodał.

UE zgodziła się na wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi od 2035 r. pomimo sprzeciwu Polski, która jako jedyny kraj członkowski głosowała przeciwko tej propozycji https://t.co/AfCxgKZcle

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 28 marca 2023 r

Źródło głównego obrazu: pakiet prasowy LG Energy Solution

Alicja Ptak jest starszą redaktorką Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla agencji Reuters.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *