Polski gigant dostawczy InPost stworzy sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Największa w Polsce prywatna firma kurierska InPost ogłosiła plany budowy sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
InPost zainstalował już ponad 200 takich punktów dostępnych dla swoich kierowców w centrach logistycznych i przy swoich paczkomatach, we współpracy z GreenWay, firmą specjalizującą się w stacjach ładowania. Teraz obie firmy stworzą dziesiątki kolejnych ładowarek dostępnych publicznie do końca tego roku.
„Rozbudowa sieci ładowarek we własnych obiektach jest dla nas szczególnie ważna ze względu na strategię dekarbonizacji Grupy InPost” – powiedział Sebastian Anioł, dyrektor działu innowacji logistycznych firmy.
„Uważamy, że w planach rozwoju miast należy uwzględniać nowe technologie i trendy” – dodał. „Dlatego wspólnie z GreenWay pracujemy nad wdrożeniem ogólnodostępnej sieci takich urządzeń w Polsce.”
Właściciel paczkomatów InPost i GreenWay do końca tego roku zbuduje sieć InPost ma już ponad 200 ładowarek obsługujących swoich kierowców w centrach logistyki iw pobliżu… https://t.co/6kBqjT6bz0
— Business Insider Polska 🇵🇱 (@BIPolska) 16 czerwca 2023 r
Firma, która posiada w Polsce ponad 20 000 paczkomatów, dysponuje flotą kilkuset elektrycznych samochodów dostawczych. Zwraca uwagę, że w 2022 roku pojazdami elektrycznymi InPost do adresatów dotarło blisko 30 mln przesyłek.
W tym roku ślad węglowy na ostatniej mili dostarczania paczek przez Paczkomaty InPost był o 97% niższy w porównaniu z bezpośrednią dostawą do domu, wylicza firma. To wzrost z 75% w 2021 r., informuje serwis informacyjny Tabletowo.
GreenWay, który posiada ponad 7000 stacji ładowania w Polsce i innych krajach Europy Środkowej, będzie odpowiedzialny za instalację stacji ładowania pod marką InPost, budowę przyłączy sieciowych oraz zarządzanie i obsługę techniczną stacji.
Firma kurierska InPost wywołała kontrowersje, domagając się, aby nazwy jej paczkomatów nie podlegały zwykłym końcówkom gramatycznym w języku polskim
Posiada znak towarowy dla słowa „paczkomat”, ale wielu twierdzi, że termin ten wszedł do powszechnego użytku https://t.co/ifANsxA7me
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 14 lutego 2023 r
Chociaż liczba w pełni lub częściowo elektrycznych pojazdów zarejestrowanych w Polsce gwałtownie wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat i osiągnęła 73 695 na koniec kwietnia, nadal pozostaje znacznie poniżej celu polskiego rządu na 2016 r., jakim jest posiadanie miliona pojazdów elektrycznych na polskich drogach do 2025 r. .
Liczba stacji ładowania w Polsce osiągnęła 4500, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Choć polski rząd początkowo deklarował wsparcie dla rozwoju pojazdów elektrycznych w Polsce, jego programy odniosły ograniczony sukces. W 2019 roku, po tym jak rok wcześniej zarejestrowano w Polsce zaledwie 1324 samochody elektryczne, rząd obniżył swój cel do 600 000 pojazdów elektrycznych i hybrydowych do 2030 roku.
Najnowsze dane europejskie, które obejmują rok 2021, pokazują, że Polska miała w tym roku jeden z najniższych na kontynencie wskaźników nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych. Kraj jako jedyny sprzeciwił się unijnemu zakazowi sprzedaży nowych samochodów benzynowych i wysokoprężnych od 2035 r., twierdząc, że jest on zbyt ambitny.
W Polsce zarejestrowanych jest obecnie 67 000 pojazdów elektrycznych, o 63% więcej niż rok temu.
Jednak liczba ta pozostaje znacznie poniżej celów rządowych – które początkowo przewidywały milion samochodów elektrycznych do 2025 r. – i należy do najniższych w UE https://t.co/c9rLWHJY5H
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 18 lutego 2023 r
Zdjęcie główne: GreenWay Polska
Alicja Ptak jest starszą redaktorką Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla agencji Reuters.