Polski LOT realizuje pierwszy lot z Azji przez biegun północny przed potencjalną nową trasą
Polskie narodowe linie lotnicze LOT wykonały pierwszy lot na prawdopodobnie nowej trasie łączącej Warszawę z Tokio przez biegun północny – omijając w ten sposób rosyjską przestrzeń powietrzną.
W sobotę lot LOT80 wystartował z międzynarodowego lotniska Narita w Tokio około godziny 23:22 czasu lokalnego i leciał na lotnisko Chopina w Warszawie. Samolot Boeing 787-9 Dreamliner przeleciał przez Cieśninę Beringa, minął biegun północny i nad norweskim archipelagiem arktycznym Svalbard.
Samolot wylądował w Warszawie o 5:33 czasu lokalnego w niedzielę, po całkowitym czasie lotu wynoszącym 13 godzin i 34 minuty.
Linia lotnicza twierdzi, że trasa może skrócić czas podróży między stolicami Polski i Japonii o około 1,5 godziny, który obecnie wynosi ponad 14 godzin. Wcześniej loty trwały około 10 godzin, ale od lutego 2022 r. samoloty UE zostały zakazane w rosyjskiej przestrzeni powietrznej, co oznacza dłuższy czas lotu.
Rzecznik LOT Krzysztof Moczulski mówi, że skorzystanie z trasy polarnej do Tokio to „kolejny krok” w rozwoju linii. Dodaje, że może również otworzyć nowe połączenia, takie jak bezpośrednie loty do Honolulu na Hawajach.
Dziewiczy lot polarny był możliwy po uzyskaniu przez LOT zgody Urzędu Lotnictwa Cywilnego na zmianę certyfikatu operacyjnego. W miesiącach poprzedzających lot musiał również wdrożyć szereg wytycznych Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej dotyczących przelotów przez regiony polarne.
Konieczne było wprowadzenie zmian w instrukcji obsługi samolotu, specjalne przeszkolenie załogi oraz aktualizacja oprogramowania do planowania lotów. Do samolotu trzeba było też dokupić dodatkowe wyposażenie, takie jak polary dla załogi i foliowe koce dla pasażerów na wypadek sytuacji awaryjnych.
Pierwszy Dreamliner PLL LOT leci z Tokio do Warszawy trasą polarną.
Dzięki decyzji ULC o zmianie w części Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego AOC, dodatkowej na rozszerzonej linii postępowania o północną strefę polarną oraz o zwiększeniu ETOPS ze 180 do 207 minut dla… pic.twitter.com/3yds7OATTf
— Krzysztof Moczulski (@egonolsen1978) 17 czerwca 2023 r
Skrócenie czasu podróży trasą polarną zmniejszy zużycie paliwa, odciąży załogę i pozwoli samolotom przewieźć więcej towarów – mówi Moczulski. Potencjalnie może stać się główną trasą lotów LOT-u na trasie Warszawa-Tokio – dodaje.
LOT nie jest pierwszą linią lotniczą, która przeleciała nad biegunem północnym, by ominąć rosyjską przestrzeń powietrzną, by dostać się do iz Azji. W marcu 2022 r. fiński przewoźnik flagowy Finnair zmienił trasę swojego połączenia Helsinki-Tokio, aby przelecieć nad biegunem północnym.
Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 r. kraje UE zakazały rosyjskim liniom lotniczym operowania w swojej przestrzeni powietrznej. W odwecie Rosja wprowadziła własny zakaz, uniemożliwiając operatorom z UE, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Kanady dostęp do swojej przestrzeni powietrznej.
W rezultacie linie lotnicze z UE musiały zmienić trasy, które wcześniej przebiegały przez terytorium Rosji, zwłaszcza w przypadku lotów do Azji. Regularne połączenie Warszawa-Tokio LOT-u opracowało nową trasę lotu, która zaprowadziła samoloty na południe od Rosji, przelatując nad rumuńską, kazachską i chińską przestrzenią powietrzną.
Źródło obrazu: FlightRadar24
Anna Hackett jest asystentką redaktora w Notes from Poland. Niedawno ukończyła europeistykę w Trinity College w Dublinie, a wcześniej pracowała jako dziennikarka w grupie Irish Independent News & Media.