Polski rząd uruchamia usługę sprawdzania danych po wycieku milionów danych logowania do sieci

Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło nową usługę, która pozwala sprawdzić, czy ucierpiała w wyniku dużego wycieku danych, do którego doszło w poniedziałek. Wielu użytkowników skarżyło się, że usługa początkowo nie działała przez kilka godzin, ale teraz jest funkcjonalna.

W poniedziałek wieczorem serwis informacyjny dotyczący bezpieczeństwa IT Zaufana Trzecia Strona poinformował, że „miliony loginów i haseł związanych z polskimi serwisami internetowymi i kontami Polaków na całym świecie” zostały wysłane na Cebulkę, polskojęzyczne forum dostępne za pośrednictwem oprogramowania Tor, które ułatwia anonimowe komunikacja przez Internet.

To chyba najpoważniejszy zbiór danych polskich internautów w ostatnich latach. Do sieci trafiły połączenia loginów i haseł.https://t.co/Y79nRjtC0N

Posprzątanie tego incydentu zarządzania czasem i pracą. pic.twitter.com/Ijh5Na3842

— ZaufanaTrzeciaStrona @[email protected] (@Zaufana3Strona) 29 maja 2023 r

Według Zaufanej Trzeciej Strony, poniedziałkowy wyciek danych jest prawdopodobnie „jednym z największych pojedynczych wycieków w historii polskiego Internetu”, z ponad sześcioma milionami loginów i haseł, które zostały opublikowane i dotyczy ponad 100 000 osób.

Większość danych, które pojawiły się w wycieku, to konta z serwisów takich jak Facebook, polska poczta oraz różne polskie platformy bankowe i e-commerce. Na forum pojawiły się również szczegóły dotyczące kont zarejestrowanych w polskiej rządowej domenie gov.pl.

W środę rano minister cyfryzacji Janusz Cieszyński przyznał, że w sieci pojawił się „duży zbiór loginów i haseł obywateli polskich”.

W odpowiedzi na wyciek danych Cieszyński poinformował, że jego resort uruchomił usługę – dostępną pod adresem bezpiecznedane.gov.pl – pozwalającą internautom sprawdzić, czy ich dane nie znalazły się w wycieku.

Przedwczoraj w nocy w sieci pojawia się duży zbiór loginów i haseł 🇵🇱 skuteczność.

Uruchomiliśmy proste narzędzie do weryfikacji, czy Wasze dane sprawdziły się w tym czasie. Zapraszamy do korzystania z https://t.co/5kylczcTH7

— Janusz Cieszyński (@jciesz) 31 maja 2023 r

Jednak wielu internautów szybko zwróciło uwagę, że nie mogą uzyskać dostępu do usługi, przez co nie mogą sprawdzić, czy zostali dotknięci.

Ministerstwo ds. Cyfryzacji przyznało, że w ciągu pierwszych kilku godzin po uruchomieniu strony internetowej wystąpiły problemy i ujawniło, że trwają prace nad rozwiązaniem tych problemów. Strona ostatecznie zaczęła działać około godziny 14:00 w środę.

Cieszyński ujawnił, że usługa została wykonana w niespełna 24 godziny przez Centralne Biuro Informatyki (COI), które realizuje projekty informatyczne dla sektora publicznego. Minister wyjaśnił, że początkowe problemy z usługą wynikały z bezprecedensowego ruchu zaraz po jej uruchomieniu, podczas którego wciąż wgrywano łatki.

Polski rząd twierdzi, że rosyjscy hakerzy stali dziś rano za skoordynowanym atakiem na strony internetowe wielu wiodących mediów, w wyniku czego niektóre z nich były niedostępne dla użytkowników https://t.co/EPYxsrv92n

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 18 maja 2023 r

Źródło głównego obrazu: Ministerstwo Cyfryzacji

Anna Hackett jest asystentką redaktora w Notes from Poland. Niedawno ukończyła europeistykę w Trinity College w Dublinie, a wcześniej pracowała jako dziennikarka w grupie Irish Independent News & Media.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *