Polski urząd konsumencki stawia zarzuty sieciom supermarketów Auchan i Intermarché
UOKiK oskarżył sieci supermarketów Auchan Polska i SCA PR Polska, właściciela polskiego oddziału Intermarché, o nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolnych.
Jeśli zarzuty UOKiK potwierdzą się, właścicielom tych sieci grozi kara do 3% ich rocznego obrotu.
❓Czy Auchan i SCA PR Polska (Intermarche) korzystały z Twojej umowy kontraktowej?
❗️Jeśli zarzuty #UOKiK się potwierdzą, właścicielom tych sieci prawnych zagrożeń kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu.
Więcej ➡️https://t.co/sBhwnehEiN pic.twitter.com/joo3CRvT99
— UOKiK (@UOKiKgovPL) 8 lutego 2023 r
„Duże sieci handlowe współpracują z wieloma dostawcami produktów, które często są od nich znacznie mniejsze” – poinformował UOKiK. „Relacja między siecią handlową a kontrahentem w wielu przypadkach charakteryzuje się dysproporcją potencjału ekonomicznego, co czasami jest wykorzystywane przez silniejszą stronę do narzucania niekorzystnych warunków słabszym graczom.”
„Dla dostawców produktów sprzedaż do sieci to w wielu przypadkach być albo nie być” – stwierdził organ, wskazując, że często zgadzają się na narzucone warunki współpracy, nie mając „realnej możliwości negocjacji”.
Zarzuty wobec Auchan dotyczą nieuzasadnionego pobierania opłat od kontrahentów. Sieć zażądała od dostawcy opłat za usługę dystrybucji produktów do placówek sklepowych z magazynu centralnego, mimo że logistyka centralna jest jednym z filarów modelu biznesowego sieci.
Według organu Auchan w latach 2020-2021 obciążał kontrahentów kosztami transportu towarów z magazynów na poszczególne rynki, przerzucając tym samym część kosztów prowadzenia własnej podstawowej działalności na dostawców.
Rekordowa liczba skarg konsumenckich w Polsce w dobie pandemii
Jednak nie wszyscy dostawcy zostali obciążeni opłatą transportową. Niektórzy byli z niej zwolnieni, co może świadczyć o nierównym traktowaniu partnerów. „Pobieranie opłat od dostawców jest uzasadnione tylko wtedy, gdy usługi świadczone przez sieć mają realną wartość dla kontrahentów” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
„W innych sytuacjach jest to sposób przerzucania własnych kosztów logistycznych na partnera handlowego i stanowi nielegalne, nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej.”
W przypadku Intermarché organ stwierdził, że sieć z opóźnieniem zawierała roczne umowy z dostawcami. Tym samym dostawcy realizujący zamówienia w okresie od 1 stycznia danego roku do dnia podpisania umowy nie byli pewni, na jakich zasadach sprzedaż będzie rozliczana wstecz.
Ponadto w niektórych przypadkach dostawcy otrzymywali dodatkowe rabaty, których nie przewidziano w pierwotnych umowach na dostawy.
„Sytuacja, w której dostawcy produktów przez kilka miesięcy nie wiedzą, na jakich warunkach sprzedają swoje towary sieciom handlowym, jest absolutnie niedopuszczalna i stanowi nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej” – powiedział Chróstny.
Obie sieci handlowe nie odniosły się jeszcze do zarzutów.
Amazon oskarżony o wprowadzanie klientów w błąd przez polski urząd konsumencki
Główne zdjęcie: pakiet prasowy Intermarche
Alicja Ptak jest starszą redaktorką Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla agencji Reuters.