Volvo otwiera w Polsce nowe centrum technologii pojazdów elektrycznych

Volvo otwiera w Polsce nowe centrum technologiczne, czwarte na świecie i drugie poza Szwecją. Centrum rozwoju oprogramowania w Krakowie, które zatrudni do 600 osób, będzie częścią przechodzenia producenta samochodów w kierunku produkcji w pełni elektrycznej.

“[It will] odgrywają kluczową rolę w realizacji naszych strategicznych ambicji, aby do 2030 roku stać się w pełni elektryczną marką i liderem w zakresie nowych technologii, nie tylko poprzez wewnętrzny rozwój oprogramowania” – mówi firma. „Centrum technologiczne będzie ponosić pełną odpowiedzialność za opracowanie kompletnych i kluczowych funkcji naszych nowych, w pełni elektrycznych samochodów”.

Volvo mówi, że Kraków został wybrany, ponieważ „miasto jest wschodzącym centrum technologicznym z szeroką siecią firm technologicznych w regionie…[and] duży sektor telekomunikacyjny”. Firma posiada już centra technologiczne w Sztokholmie i Lund w Szwecji oraz jedno w Bangalore w Indiach.

Wielki dzień dla Polaków #elektromobilność sektor! @VolvoCarPolska zainwestuje w nowe centrum badawczo-rozwojowe w @krakow_pl z 600 pracownikami do 2025 roku. Projekt aktywnie wspierali również m.in @PAIH_pl #BIZ #inwestycje #Szwecja #Pojazdy elektryczne #Volvo https://t.co/SSk1Kjnff1

— Sebastian Magier (@SebastianMagier) 27 lutego 2023 r

Krakowski hub zacznie działać do końca tego roku, początkowo zatrudniając 120 pracowników, a do 2025 roku liczba ta wzrośnie do 500-600. Volvo już uruchomiło rekrutację, publikując ogłoszenia o pracę dla inżynierów oprogramowania wbudowanego, architektów systemów i testerów.

„Inżynierowie będą pracować nad rozwiązaniami związanymi z bezpieczeństwem, ale także z podstawową obsługą komputerów pokładowych” – mówi Jim Rowan, prezes Volvo Cars, cytowany przez serwis informacyjny Interia.

Chociaż Polska ma jeden z najniższych w UE odsetek pojazdów elektrycznych – tylko 3,6% nowo zarejestrowanych samochodów to samochody elektryczne lub hybrydowe – kraj ten staje się głównym ośrodkiem produkcyjnym.

W Polsce zarejestrowanych jest obecnie 67 000 pojazdów elektrycznych, o 63% więcej niż rok temu.

Jednak liczba ta pozostaje znacznie poniżej celów rządowych – które początkowo przewidywały milion samochodów elektrycznych do 2025 r. – i należy do najniższych w UE https://t.co/c9rLWHJY5H

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 18 lutego 2023 r

W 2020 roku stał się największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE, a Solaris – polski producent z hiszpańskim kapitałem – największym europejskim producentem takich autobusów.

W kolejnym roku ogłoszono, że w Polsce powstanie pierwszy w Unii Europejskiej i jeden z pierwszych na świecie zakład przetwarzania zużytych akumulatorów samochodowych i innego rodzaju odpadów z pojazdów elektrycznych.

W lipcu ubiegłego roku SK Nexilis, południowokoreański producent folii miedzianej stosowanej w akumulatorach do samochodów elektrycznych, zainaugurował budowę wartej 3 miliardy złotych (627 milionów euro) fabryki w Stalowej Woli w południowo-wschodniej Polsce.

W grudniu ubiegłego roku inny duży producent samochodów, Mercedes, ogłosił inwestycję w wysokości 1 miliarda euro w celu utworzenia w Polsce fabryki produkującej wyłącznie elektryczne samochody dostawcze.

Mercedes-Benz ogłosił plany zainwestowania ponad 1 miliarda euro w utworzenie w Polsce fabryki, która jako pierwsza będzie produkować wyłącznie elektryczne samochody dostawcze https://t.co/HyQ9XdQaR8

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 12 grudnia 2022 r

Główne zdjęcie: One Tonne Life/Flickr (na licencji CC BY-NC-ND 2.0)

Alicja Ptak jest starszą redaktorką Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla agencji Reuters.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *