Warszawa ujawnia plany ponad dwukrotnie większego metra
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski ujawnił plany ponad dwukrotnego powiększenia miejskiego metra do 2050 roku. Obecne dwie linie (trzecia już planowana) zostaną rozbudowane do pięciu; liczba stacji wzrosłaby z 39 do 103; a długość torów rozciągałaby się od 42 do 113 kilometrów.
Rozbudowa zapewni, że metro dotrze do 17 z 18 dzielnic miasta, mówi Trazaskowski, a ponad połowa warszawiaków będzie mieszkać w promieniu jednego kilometra od stacji, co stanowi wzrost z 28% obecnie. Dla wielu mieszkańców skróciłoby to o połowę czas dojazdu do centrum miasta.
Tak będzie zapewnione metro w @warszawa w 2050 roku. 5 linii, 103 stacje, 113 km sieci. Metro będzie dojeżdżać do 17 z 18 dzielnic. #NoweStudiumWarszawy #StolicaWygody pic.twitter.com/pSIZZSsHyD
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) 13 lutego 2023 r
Metro Warszawskie zostało otwarte po raz pierwszy w 1995 roku i pozostaje jedyną w Polsce siecią metra szybkiego tranzytu (chociaż Kraków planuje również system „premetro”). Jego pierwsza linia, M1, biegnąca na osi północ-południe, została w 2015 roku uzupełniona o drugą, M2, biegnącą ze wschodu na zachód.
W 2021 roku Trzaskowski ogłosił plany budowy trzeciej linii, która połączy centrum miasta z dzielnicą Praga-Południe na wschodnim brzegu (zwanym przez miejscowych prawym brzegiem) Wisły, a później także z Ochotą i Mokotowa.
Odsłonięty wczoraj nowy plan przejdzie teraz przez okres konsultacji z organami ochrony środowiska, konserwatorem zabytków oraz władzami województwa mazowieckiego, w którym leży Warszawa. Następnie w maju i czerwcu odbędą się „konsultacje społeczne” z mieszkańcami miasta.
Warszawa ogłosiła plany budowy trzeciej linii metra.
W pierwszym etapie powstanie sześć nowych stacji na prawym (wschodnim) brzegu Wisły, łączących Pragę-Południe, drugą co do wielkości dzielnicę miasta, z centrum https://t.co/bM1KRylzVY
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 15 marca 2021 r
Trzaskowski mówi, że ma „obietnice z Unii Europejskiej, że dostaniemy pieniądze, które są potrzebne na tak kosztowny projekt”. Wyraził też nadzieję, że uda się wykorzystać polskie pieniądze z unijnego funduszu odbudowy po pandemii – obecnie zamrożone z powodu obaw o praworządność.
Burmistrz mówi, że jednym z pomysłów stojących za planem jest „koncepcja miasta 15 minut”, w którym mieszkańcy mają dostęp do wszystkich ważnych usług w ciągu kwadransa pieszo lub komunikacją miejską. W zeszłym miesiącu ogłosił plany uczynienia centrum miasta „strefą czystego transportu”, w której od połowy 2024 roku obowiązuje zakaz poruszania się starszymi samochodami.
Wiceminister rządu Sebastian Kaleta wyraził jednak wątpliwości co do ambicji Trzaskowskiego, który jest wiceprzewodniczącym głównej partii opozycyjnej w Polsce.
„Uwielbiasz rysować plany, ale kiepsko je realizujesz” – napisał na Twitterze Kaleta, który zauważył, że budowa trzeciej linii metra jeszcze się nie rozpoczęła i stwierdził, że prace na jednej z kilku nowych linii tramwajowych obiecanych przez burmistrza dopiero się rozpoczęły.
uwielbia Pan rysować schemat, ale słabo z wyglądu. Czy 2050 roku? Wypadałoby wywnioskować ze skompilowanej do 2024 roku. Nie wizualnie Pan nawet budowy 3 linii (umowy na 2 regularnie podpisywała jeszcze HGW). Z kilku obiecywanych linii tramwajowych właśnie rozpoczęto korzystanie z jednej strony https://t.co/GG7Q85qDZ2
— Sebastian Kaleta (@sjkaleta) 13 lutego 2023 r
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisywał o sprawach polskich do wielu pism, m.in Polityka zagraniczna, POLITICO Europa, Obserwator UE I Dziennik Gazeta Prawna.