Warszawa ujawnia plany ponad dwukrotnie większego metra
![](https://polskieczasy.pl/wp-content/uploads/2023/02/Masterplan_piec-linii-metra-do-2050-roku_graf.-UM-Warszawaaa.jpg)
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski ujawnił plany ponad dwukrotnego powiększenia miejskiego metra do 2050 roku. Obecne dwie linie (trzecia już planowana) zostaną rozbudowane do pięciu; liczba stacji wzrosłaby z 39 do 103; a długość torów rozciągałaby się od 42 do 113 kilometrów.
Rozbudowa zapewni, że metro dotrze do 17 z 18 dzielnic miasta, mówi Trazaskowski, a ponad połowa warszawiaków będzie mieszkać w promieniu jednego kilometra od stacji, co stanowi wzrost z 28% obecnie. Dla wielu mieszkańców skróciłoby to o połowę czas dojazdu do centrum miasta.
Tak będzie zapewnione metro w @warszawa w 2050 roku. 5 linii, 103 stacje, 113 km sieci. Metro będzie dojeżdżać do 17 z 18 dzielnic. #NoweStudiumWarszawy #StolicaWygody pic.twitter.com/pSIZZSsHyD
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) 13 lutego 2023 r
Metro Warszawskie zostało otwarte po raz pierwszy w 1995 roku i pozostaje jedyną w Polsce siecią metra szybkiego tranzytu (chociaż Kraków planuje również system „premetro”). Jego pierwsza linia, M1, biegnąca na osi północ-południe, została w 2015 roku uzupełniona o drugą, M2, biegnącą ze wschodu na zachód.
W 2021 roku Trzaskowski ogłosił plany budowy trzeciej linii, która połączy centrum miasta z dzielnicą Praga-Południe na wschodnim brzegu (zwanym przez miejscowych prawym brzegiem) Wisły, a później także z Ochotą i Mokotowa.
Odsłonięty wczoraj nowy plan przejdzie teraz przez okres konsultacji z organami ochrony środowiska, konserwatorem zabytków oraz władzami województwa mazowieckiego, w którym leży Warszawa. Następnie w maju i czerwcu odbędą się „konsultacje społeczne” z mieszkańcami miasta.
Warszawa ogłosiła plany budowy trzeciej linii metra.
W pierwszym etapie powstanie sześć nowych stacji na prawym (wschodnim) brzegu Wisły, łączących Pragę-Południe, drugą co do wielkości dzielnicę miasta, z centrum https://t.co/bM1KRylzVY
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 15 marca 2021 r
Trzaskowski mówi, że ma „obietnice z Unii Europejskiej, że dostaniemy pieniądze, które są potrzebne na tak kosztowny projekt”. Wyraził też nadzieję, że uda się wykorzystać polskie pieniądze z unijnego funduszu odbudowy po pandemii – obecnie zamrożone z powodu obaw o praworządność.
Burmistrz mówi, że jednym z pomysłów stojących za planem jest „koncepcja miasta 15 minut”, w którym mieszkańcy mają dostęp do wszystkich ważnych usług w ciągu kwadransa pieszo lub komunikacją miejską. W zeszłym miesiącu ogłosił plany uczynienia centrum miasta „strefą czystego transportu”, w której od połowy 2024 roku obowiązuje zakaz poruszania się starszymi samochodami.
Wiceminister rządu Sebastian Kaleta wyraził jednak wątpliwości co do ambicji Trzaskowskiego, który jest wiceprzewodniczącym głównej partii opozycyjnej w Polsce.
„Uwielbiasz rysować plany, ale kiepsko je realizujesz” – napisał na Twitterze Kaleta, który zauważył, że budowa trzeciej linii metra jeszcze się nie rozpoczęła i stwierdził, że prace na jednej z kilku nowych linii tramwajowych obiecanych przez burmistrza dopiero się rozpoczęły.
uwielbia Pan rysować schemat, ale słabo z wyglądu. Czy 2050 roku? Wypadałoby wywnioskować ze skompilowanej do 2024 roku. Nie wizualnie Pan nawet budowy 3 linii (umowy na 2 regularnie podpisywała jeszcze HGW). Z kilku obiecywanych linii tramwajowych właśnie rozpoczęto korzystanie z jednej strony https://t.co/GG7Q85qDZ2
— Sebastian Kaleta (@sjkaleta) 13 lutego 2023 r
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisywał o sprawach polskich do wielu pism, m.in Polityka zagraniczna, POLITICO Europa, Obserwator UE I Dziennik Gazeta Prawna.