Za 20 lat Polska może mieć najnowocześniejszą sieć kolei dużych prędkości w Europie, mówi unijny urzędnik

Polska sieć kolejowa może być lepsza niż w krajach Europy Zachodniej za dwie dekady i może być najnowocześniejsza na kontynencie, mówi najwyższy urzędnik ds. transportu w UE. Zauważa też, że Polska odegra kluczową rolę w integracji Ukrainy z siecią transportową UE.

Kristian Schmidt, szef Dyrekcji Generalnej UE ds. Mobilności i Transportu (znanej jako DG-MOVE), rozmawiał z serwisem informacyjnym Money.pl o planach polskiego rządu dotyczących rozwoju polskiej sieci kolejowej w ramach flagowego Solidarnego Centrum Transportowego (CPK). ) projekt.

Plany zakładają budowę nowego „megalotniska” między Warszawą a Łodzią oraz stworzenie nowych połączeń drogowych i kolejowych, w tym blisko 2000 km linii kolei dużych prędkości. Stojąca za nim firma podpisała w zeszłym roku umowę na projekt o wartości 1,5 miliarda euro, którą określiła jako największą tego typu w Europie.

Solidarny Port Komunikacyjny (CPK) w ramach unijnej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Źródło: materiały prasowe CPK.

– W perspektywie 10-20 lat polska sieć kolejowa może być lepsza niż w krajach „starej” Unii Europejskiej, gdzie od lat zaniedbuje się inwestycje w ten środek transportu – powiedział Schmidt.

„Polska jest niezwykle ambitna…[but] Jestem przekonany, że w perspektywie dwóch dekad to się uda” – dodał – „Polska może mieć najnowocześniejszą sieć kolei dużych prędkości i zająć kluczowe miejsce na nowym szlaku politycznym i transportowym, łączącym Ukrainę z resztą Europy”.

W zeszłym miesiącu CPK podpisał umowę z państwową koleją ukraińską o współpracy przy budowie nowej infrastruktury transportowej. Obejmuje to planowaną linię dużych prędkości łączącą Warszawę z Kijowem przez Lwów.

– Polska🇵🇱 może mieć najnowocześniejszą sieć Kolei Dużych Prędkości #KDP #HSR i kluczowe miejsce na nowy szlaku połączenia Ukrainę🇺🇦 z gatunku Europy🇪🇺 – Kristian #Schmidt @EUAmbSchmidt @Transport_UE @Komisja_UE https://t.co/OKrMoP5BOD

— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) 16 lutego 2023 r

Plany spotkały się również z uznaniem ambasadora USA w Polsce Marka Brzezińskiego, który mówi, że rozwój infrastruktury transportowej będzie kluczem zarówno do „bezpieczeństwa regionu”, jak i „odbudowy Ukrainy” po wojnie.

Urzędnik nadzorujący projekt CPK Marcin Horała mówi też, że projekt pomoże walczyć z „wykluczeniem transportowym” w samej Polsce, poprawiając połączenia z regionami, które wcześniej były zaniedbane.

Główny przewoźnik dalekobieżny w Polsce, PKP Intercity, przewiózł w ubiegłym roku rekordową liczbę 59 mln pasażerów, a CPK prognozuje, że liczba ta podwoi się do 120 mln rocznie po zakończeniu rozbudowy infrastruktury kolejowej.

W ubiegłym roku w Polsce odbyły się rekordowe przejazdy koleją.@PKPIntercityPDPgłówny operator dalekobieżny, przewiózł 58,9 mln pasażerów, pobijając poprzedni rekord 49,6 mln w 2019 r. https://t.co/MfpOi5JtTz

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 4 stycznia 2023 r

Projekt CPK spotkał się jednak również z krytyką. Niektórzy eksperci ostrzegali, że pomysł nowego megalotniska, który powstał jeszcze przed pandemią, nie jest już tak realny w post-covidowym środowisku podróżniczym. Jednak globalna liczba pasażerów zaczęła się teraz odradzać i przewiduje się, że do 2024 r. powróci do poziomu sprzed pandemii.

Polski rząd twierdzi, że projekt nadal ma sens ekonomiczny i zauważa, że ​​będzie to hub zarówno dla ładunków lotniczych, jak i dla pasażerów.

Wcześniej w tym miesiącu Michał O’Leary, dyrektor generalny Ryanair, który jest największym polskim przewoźnikiem lotniczym pod względem liczby pasażerów, powtórzył swoją wcześniejszą krytykę CPK, nazywając go „niezrozumiałym” i „niepotrzebnym” pomysłem wymyślonym przez „bardzo głupich polityków”.

Pomysłodawcą megalotniska planowanego przez polski rząd byli „bardzo głupi politycy”, mówi prezes Ryanair, największej polskiej linii lotniczej pod względem liczby pasażerów.

Szef projektu mówi, że odpowiadanie na komentarze O’Leary’ego byłoby „stratą czasu” https://t.co/c0KmZrDGzU

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 9 lutego 2023 r

Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisywał o sprawach polskich do wielu pism, m.in Polityka zagraniczna, POLITICO Europa, Obserwator UE I Dziennik Gazeta Prawna.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *