Polski tygodnik wycofany z urzędów pocztowych i państwowych stacji benzynowych z powodu okładki Jana Pawła II

Wiodący magazyn został wycofany ze sprzedaży w oddziałach Poczty Polskiej i placówkach należących do państwowego giganta naftowego Orlen z powodu okładki przedstawiającej zmarłego polskiego papieża Jana Pawła II z ukrzyżowaną lalką przyczepioną do krzyża na lasce.

Zdjęcie opublikowane przez Nie – lewicowy tygodnik satyryczny, silnie antyklerykalny i często celowo prowokacyjny – pojawiło się w odpowiedzi na nowe doniesienia, według których były papież wykazywał zaniedbania w kontaktach z księżmi odpowiedzialnymi za wykorzystywanie seksualne dzieci.

„Podjąłem decyzję o wycofaniu ze wszystkich sklepów Orlenu nowego wydania tygodnika NIE, którego okładka przekracza wszelkie granice” – powiedział we wtorek prezes Orlenu Daniel Obajtek. „Mamy miejsce na wszystkie tytuły prasowe, ale nie ma zgody na mowę nienawiści i niszczenie autorytetu św. Jana Pawła II”.

Podjąłem decyzję o wycofaniu ze wszystkich punktów sprzedaży Orlenu o wydanie Tygodnika NIE, której okładka przekracza wszelkie granice. Mamy miejsce dla wszystkich tytułów prasowych, ale nie ma zgody na komunikację na temat i niszczenie autorytetu Świętego Jana Pawła II.

— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) 14 marca 2023 r

Oprócz sprzedaży prasy na stacjach benzynowych iw innych sklepach, Orlen posiada większościowy pakiet udziałów w dystrybutorze gazet Ruch, który obsługuje ponad 2000 kiosków i kiosków.

W poniedziałek „Nie” samo ogłosiło, że Poczta Polska nakazała wycofanie tego tygodnika ze swoich placówek. Następnego dnia Poczta Polska potwierdziła, że ​​tak.

„Ze względu na kalkulacje i ryzyka biznesowe podjęliśmy decyzję o wycofaniu tego tytułu prasowego począwszy od bieżącego numeru” – poinformował Urząd Pocztowy w komunikacie skierowanym do mediów.

Zarówno Poczta Polska, która jest w całości własnością państwa, jak i Orlen, którego największym akcjonariuszem jest państwo, są uważane za znajdujące się pod wpływem narodowo-konserwatywnej partii rządzącej Prawo i Sprawiedliwość (PiS), która głośno odrzuciła ostatnie oskarżenia przeciwko Johnowi Paweł II.

Polski parlament przyjął uchwałę w sprawie „obrony dobrego imienia Jana Pawła II” po tym, jak reportaż telewizyjny sugerował, że zmarły polski papież zezwolił księżom pod jego zwierzchnictwem na kontynuowanie pracy w Kościele, mimo że wiedzieli, że wykorzystywali seksualnie dzieci https://t. co/B5URQ40OAf

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 9 marca 2023 r

„Cześć, cenzurze” Nie napisał w odpowiedzi na zapowiedź Obajtka. Magazyn zajmujący się branżą medialną Press zasugerował również, że wycofanie w ten sposób konkretnego tytułu ze sprzedaży może naruszać polskie prawo prasowe.

„Dystrybutor nie ma prawa wstrzymać kolportażu gazety ze względu na jej treść” – powiedział Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy. Szef wydawnictwa, które produkuje Nie, powiedział Press, że szykują kroki prawne.

Jednak sam Nie, zgodnie ze swoim satyrycznym duchem, ogłosił, że przyznaje Obajtkowi nagrodę Człowieka Roku za „najlepszą reklamę naszego pisma od jego powstania”.

Nie zostało założone w 1990 roku przez Jerzego Urbana, który do poprzedniego roku był głównym rzecznikiem polskiego reżimu komunistycznego. Urban pozostał redaktorem naczelnym i właścicielem wydawcy magazynu aż do swojej śmierci w zeszłym roku.

[PILNE] Daniel Obajtek Człowiekiem Roku tygodnika „NIE” za tworzenie reklam naszego pisma od początku jego istnienia.

— Tygodnik NIE (@TygodnikNIE) 14 marca 2023 r

Źródło głównego obrazu: Tygodnik Nie i Babij/Flickr (na licencji CC BY-SA 2.0)

Alicja Ptak jest starszą redaktorką Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla agencji Reuters.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *