Powołany przez rząd urzędnik rozpoczyna proces prawny przeciwko pierwszej w Polsce strefie czystego transportu
Powołany przez rząd wojewoda wytoczył proces prawny przeciwko utworzeniu w Polsce – i Europie Środkowo-Wschodniej – pierwszej „strefy czystego transportu”. Przekonuje, że plany – w ramach których starsze samochody miałyby zostać zakazane w Krakowie – „naruszałyby konstytucyjne prawa i wolności”.
W listopadzie zeszłego roku rada miejska Krakowa zatwierdziła propozycję burmistrza, aby od połowy 2024 roku wprowadzić zakaz używania starszych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, które średnio emitują więcej zanieczyszczeń niż nowoczesne pojazdy. W styczniu Warszawa jako drugie miasto w Polsce ogłosiła takie plany.
Kraków stał się pierwszym miastem w Polsce, które wprowadziło zakaz ruchu starszych samochodów na swoich drogach w celu zmniejszenia zanieczyszczenia.
Jej nowa „strefa czystego transportu” – która według działaczy jest też pierwszą w Europie Środkowo-Wschodniej – zostanie wprowadzona w 2024 r. https://t.co/TgVKtbuAR5
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 24 listopada 2022 r
Jednak w tym tygodniu Łukasz Kmita, wojewoda małopolski, w którym leży Kraków, złożył skargę na plany miasta do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Kmita należy do rządzącej w Polsce konserwatywnej partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS) i, jak wszyscy wojewodowie, został powołany na to stanowisko przez premiera. Kraków, jak wszystkie duże polskie miasta, jest rządzony przez opozycję. Gdy radni przegłosowali plany stref czystego transportu, sprzeciwili się radni PiS.
Kancelaria Kmity stwierdziła, że Kraków, wprowadzając zakaz, podjął „zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, swoboda przemieszczania się, równość wobec prawa” – donosi PAP ( PAPKA).
Wojewoda powiedział, że nie kwestionuje prawa rady miasta do wprowadzenia strefy czystego transportu, ale argumentuje, że „naruszyła ona zasadę proporcjonalności”, nie zapewniając, że „ograniczenie praw jednostki musi być… dokonane tylko do niezbędnym zakresie”.
Wojewoda małopolski skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na uchwałę rady miasta Strefy Czystego Transportu – poinformował dyrektora Wydziału Prawnego i Nadzoru Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.https://t.co/wmUjIakwZI
— TVP3 Kraków (@TVP3Kraków) 19 kwietnia 2023 r
Wśród konkretnych kwestii poruszonych przez Kmity jest zbyt duża strefa czystego transportu, np. uniemożliwiająca dostęp do usług typu „parkuj i jedź” czy nie pozwalająca starszym samochodom dotrzeć do największego szpitala w mieście – informuje „Gazeta Wyborcza”.
Przekonuje też, że rada nie uwzględniła w swoich planach regulacji dotyczących organizacji ruchu w strefie czystego transportu, do czego była zobowiązana.
„Poddanie się [clean transport zone] uchwała do oceny sądowej… rozwieje wątpliwości co do legalności postanowień uchwały, na które wskazywano w licznych wystąpieniach kierowanych do wojewody” – poinformowało biuro Kmity.
Gazeta Wyborcza podaje, że wśród organizacji, które zarejestrowały sprzeciw wobec planów są Ordo Iuris, wiodące ultrakonserwatywne ugrupowanie prawnicze oraz Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej.
Trzy polskie miasta mają najgorszy ruch na świecie wśród miejsc poniżej 800 tys. mieszkańców, wynika z nowego rankingu.
We Wrocławiu pokonanie 10 km w centrum zajmuje średnio 24 minuty i 30 sekund, a następnie Łódź (22:20) i Kraków (21:40) https://t.co/w6lydrkPSf
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 16 lutego 2023 r
Ponad 320 miast w całej Europie – w tym Londyn, Berlin i Madryt – wprowadziło dotychczas strefy zakazujące wjazdu samochodom o wysokiej emisji spalin.
Polska jest regularnie zaliczana do krajów o największym zanieczyszczeniu powietrza na kontynencie, a sam Kraków przez długi czas był jednym z największych smogów w Polsce.
Miasto podjęło jednak w ostatnich latach szereg działań na rzecz poprawy jakości powietrza, m.in. w 2019 roku jako pierwsze w kraju wprowadziło zakaz palenia w domach węglem i drewnem, które wcześniej były główną przyczyną zanieczyszczeń.
Jak wynika z nowego badania, jakość powietrza w Krakowie znacznie się poprawiła od 2012 roku.
Kraków od dawna ma jedne z najgorszych smogów w Polsce, która sama w sobie ma najbardziej zanieczyszczone powietrze w UE. Ale miasto podjęło szereg kroków, aby rozwiązać problem https://t.co/0ipu3JwgE0
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 28 stycznia 2021 r
Źródło głównego obrazu: Adrian Grycuk/Wikimedia Commons (na licencji CC BY-SA 3.0 PL)
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisywał o sprawach polskich do wielu pism, m.in Polityka zagraniczna, POLITICO Europa, Obserwator UE I Dziennik Gazeta Prawna.