Anglia awansowała do pierwszej piątki w międzynarodowych rankingach czytelnictwa
Aby otrzymywać bezpłatne powiadomienia o najświeższych wiadomościach w czasie rzeczywistym, wysyłane bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej, zapisz się do naszych e-maili z najnowszymi wiadomościami
Zarejestruj się, aby otrzymywać nasze bezpłatne e-maile z najnowszymi wiadomościami
Anglia znalazła się w pierwszej piątce w nowych międzynarodowych rankingach czytelnictwa.
Najnowsze badanie Progress in International Reading Literacy Study, znane jako PIRLS, plasuje Anglię na czwartym miejscu w światowym rankingu edukacyjnym, na podstawie testów przeprowadzanych zwykle co pięć lat.
Singapur uzyskał najwyższy wynik, ze średnią oceną 587, zajmując pierwsze miejsce spośród 43 krajów, które pod koniec roku szkolnego sprawdzały poziom czytania dziewięciolatków i 10-latków.
Na drugim miejscu uplasował się Hongkong ze średnim wynikiem 573, a następnie Rosja (567) i Anglia (558).
Z rankingów wynika, że Finlandia uzyskała średni wynik 549, czyli taki sam jak Polska, a Tajwan uzyskał średni wynik 544, czyli taki sam jak Szwecja.
Uczniowie i nauczyciele w całym kraju powinni być dziś niezwykle dumni z tego osiągnięcia
premier Rishi Sunak
Ogółem w badaniu z 2021 r. oceniono prawie 400 000 uczniów w 57 krajach podczas pandemii – a 43 z krajów przebadano dzieci w tym samym wieku (czyli uczniów piątej klasy w Anglii) na koniec roku szkolnego.
Minister edukacji Nick Gibb powiedział, że reformy rządu – takie jak skupienie się na akustyce, która uczy dzieci czytania za pomocą dźwięków – stoją za udanym występem Anglii pomimo zakłóceń spowodowanych pandemią Covid-19.
W rankingu z 2016 r. Anglia zajęła łącznie 8. miejsce na 50 krajów ze średnią oceną 559, a Irlandia i Irlandia Północna uplasowały się wyżej niż Anglia.
Pandemia spowodowała zakłócenia w badaniu w 2021 r., a 14 krajów – w tym Irlandia Północna i Irlandia – opóźniło testy do początku następnego roku szkolnego, co oznaczało, że uczniowie byli starsi w momencie oceniania.
Międzynarodowe Stowarzyszenie ds. Oceny Osiągnięć w Edukacji (IEA), które prowadzi badanie, nie uwzględniło tej grupy 14 krajów w głównej tabeli rankingowej ze względu na różny wiek badanych dzieci.
Ogólnie rzecz biorąc, dziewczęta wyprzedzały chłopców pod względem osiągnięć w czytaniu w prawie wszystkich krajach, które wzięły udział w badaniu z 2021 r. – w Anglii dziewczęta miały średni wynik 562, a chłopcy 553.
Dane sugerują, że różnica między płciami w wynikach czytania w Anglii zmniejszyła się, ponieważ średnie wyniki dziewcząt nieznacznie spadły.
W 2016 roku uczennice w Anglii uzyskały średni wynik 566, czyli wyższy niż w najnowszym badaniu, a ich rówieśnicy uzyskali średni wynik 551.
Martwię się, czy postępy, jakie dzieci osiągają w matematyce i czytaniu w szkole podstawowej, utrzymają się w szkole średniej
minister edukacji Nick Gibb
Zapytany przez media, czy jest zaniepokojony spadkiem wyników dziewcząt w czytaniu, Gibb powiedział, że spadek był „bardzo minimalny”.
Powiedział: „Jeśli chodzi o dziewczęta, nie chcemy, aby w tych ankietach czytelniczych nastąpił spadek jakiejkolwiek grupy.
„Ale co jest istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę ogólne wyniki, nie obserwujemy znaczącego spadku naszego rzeczywistego wyniku pomimo wszystkich wyzwań związanych z okresem Covid-19 – i kiedy inne kraje spośród tych 43 krajów odnotowały spadki wyniku”.
Rząd powiedział, że sukces Anglii jest następstwem wprowadzenia w 2012 r. kontroli przesiewowej fonetyki – miary postępów wśród uczniów klasy 1 – oraz programu English Hubs w 2018 r., który ma na celu rozwijanie wiedzy specjalistycznej w nauczaniu czytania w szkołach.
Pan Gibb powiedział: „Podejście przyjęte przez rząd, w obliczu sporego sprzeciwu ze strony partykularnych interesów, odniosło sukces w poprawie czytelnictwa dzieci w tym kraju”.
Dodał, że przyczyniło się również zaangażowanie 250 000 nauczycieli szkół podstawowych w czytanie, którzy „przyjęli” podejście fonetyczne.
Jednak badanie wykazało, że tylko 29% uczniów w Anglii stwierdziło, że „bardzo” lubi czytać, w porównaniu z 42% na całym świecie.
Ogólnie rzecz biorąc, mniej uczniów w Anglii zgłosiło przyjemność z czytania niż w dwóch ostatnich cyklach PIRLS.
Minister edukacji powiedział: „Martwię się o to, aby postępy, jakie dzieci osiągają w matematyce i czytaniu w szkole podstawowej, były kontynuowane również w szkole średniej.
„To naprawdę ważne z punktu widzenia mobilności społecznej, aby dzieci nadal regularnie i dla przyjemności czytały i jest to coś, nad czym wciąż pracujemy jako rząd” – dodał.
Premier słusznie chwali naszych genialnych nauczycieli, ale teraz musi połączyć tę retorykę z przyzwoitą, w pełni finansowaną nagrodą płacową, która poprawia rekrutację i utrzymanie oraz chroni standardy edukacji
Geoff Barton, Stowarzyszenie Liderów Szkół i Uczelni
Premier Rishi Sunak powiedział: „Podniesienie wskaźników alfabetyzacji jest kluczowe dla naszego planu rozwoju gospodarki, jednego z moich pięciu kluczowych priorytetów, więc wspaniale jest widzieć, jak Anglia awansuje na czwarte miejsce w międzynarodowych rankingach czytelnictwa.
„Wyniki te pokazują również pożądane zmniejszenie różnic w osiągnięciach między chłopcami i dziewczętami oraz uczniami osiągającymi najwyższe i najniższe wyniki. To pokazuje, że nasze podejście działa”.
Dodał: „Chociaż zawsze można zrobić większy postęp, uczniowie i nauczyciele w całym kraju powinni być dziś niesamowicie dumni z tego osiągnięcia”.
Geoff Barton, sekretarz generalny Association of School and College Leaders (ASCL), powiedział: „To bardzo potrzebna dobra wiadomość dla systemu edukacji, który czuje się oblężony.
„Te doskonałe wyniki w czytaniu dzieci w wieku 9–10 lat są świadectwem ciężkiej pracy, umiejętności i poświęcenia nauczycieli i liderów szkół podstawowych.
„Rząd szybko twierdzi, że jest to wynik jego polityki, ale tak naprawdę wyniki te zostały osiągnięte pomimo zaniedbań rządu, które doprowadziły do krytycznego niedoboru funduszy i nauczycieli.
„Premier ma rację, chwaląc naszych genialnych nauczycieli, ale teraz musi dopasować tę retorykę do przyzwoitej, w pełni finansowanej nagrody płacowej, która poprawia rekrutację i utrzymanie oraz chroni standardy edukacji”.
Dirk Hastedt, dyrektor wykonawczy IEA, powiedział agencji prasowej PA: „To bardzo pozytywne, że Anglia była w stanie utrzymać ten sam wysoki wynik pomimo pandemii Covid-19, z wszystkimi zamknięciami szkół i innymi negatywnymi skutkami dla Edukacja.”
Powiedział: „Można również założyć, że bez Covid edukacja byłaby jeszcze lepsza. Anglia miała pozytywny trend już od 2006 roku.