Ujawniono koncepcję projektową planowanego „mega-lotniska” w Polsce

Państwowa firma realizująca sztandarowy rządowy projekt planowanego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego w centralnej Polsce zaprezentowała koncepcję projektową kompleksu, przygotowaną przez firmę światowej sławy brytyjskiego architekta Sir Normana Fostera.

Dzisiejsze ogłoszenie ma miejsce dwa dni po tym, jak firma opublikowała również plan zagospodarowania przestrzennego przedstawiający bardziej szczegółowo plany projektu, znanego jako Solidarity Transport Hub (CPK), który ma zostać otwarty w 2028 r. Teren znajduje się mniej więcej w połowie drogi między miastami Warszawy i Łodzi.

Zdjęcia architektoniczne przygotowane przez Foster + Partners i Buro Happold przedstawiają terminal pasażerski lotniska, główny dworzec kolejowy oraz węzeł przesiadkowy.

„Jestem przekonany, że ta architektura, opracowana przy udziale światowej sławy projektantów, stworzy ogromne możliwości biznesowe, przyciągnie inwestycje zagraniczne i pobudzi gospodarkę nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie Środkowo-Wschodniej” – powiedział Marcin Horała, urzędnik państwowy nadzorujący CPK.

Rząd przewiduje, że do 2060 r. lotnisko stanie się głównym globalnym węzłem komunikacyjnym, obsługującym co najmniej 65 mln pasażerów rocznie. Dla porównania, w 2019 r., przed pandemią, główne europejskie węzły komunikacyjne, Amsterdam i Frankfurt, obsłużyły odpowiednio 72 mln i 71 mln pasażerów.

CPK będzie „lotniczą bramą na świat, a dla przylatujących pierwszym kontaktem z naszym krajem” – powiedział Mikołaj Wild, szef firmy realizującej projekt, którego realizacja ma kosztować dziesiątki miliardów złotych.

W projektach CPK przewidziano główne centralne atrium, które będzie pełniło funkcję przestrzeni przesiadkowej dla pasażerów przylatujących i odlatujących wszystkimi środkami transportu: lotniczym, kolejowym i drogowym.

„Nasz projekt koncentruje się na pasażerach” — mówi Grant Brooker, szef studia w Foster + Partners. „Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego budynku, który poprawi komfort podróżowania…[through] wyraźne połączenia wizualne”.

„Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób podróżowania po Polsce, a także stanie się nową bramą do Europy i reszty świata” – dodał.

Pozostała część projektu obejmuje terminal pasażerski lotniska o powierzchni 400 000 metrów kwadratowych oraz stację kolejową składającą się z sześciu podziemnych peronów obsługujących 12 torów. CPK obejmie również dworzec autobusowy, a także obszar o nazwie Airport City, na który składają się hotele, biura i inne obiekty handlowe.

Ogólny plan projektu ujawniony we wtorek zawiera bazową prognozę, według której lotnisko obsłuży 40 mln pasażerów do 2040 r. i 65 mln do 2060 r. Początkowo oczekuje się, że około 40 proc. Lotnisko będzie miało dwa pasy startowe, z możliwością dobudowania trzeciego.

CPK będzie połączony z Warszawą i Łodzią koleją dużych prędkości, a firma prognozuje, że około 40% pasażerów skorzysta z tej usługi, aby dotrzeć na miejsce. Połowa przyjedzie samochodem lub taksówką (podróż, która obecnie zajmuje około 45 minut z Warszawy), a pozostała część autobusem.

Po otwarciu CPK planowane jest zamknięcie dla ruchu cywilnego obecnego głównego lotniska Warszawy Chopina, które w 2019 roku obsłużyło prawie 19 mln pasażerów.

Trendy w branży lotniczej oznaczają, że planowane przez polski rząd nowe „megalotnisko” przyjmie „całkowicie inny” model biznesowy niż wcześniej zakładano, z większym naciskiem na cargo lotnicze – mówi jego dyrektor wykonawczy https://t. co/99lXkgW6Zc

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 30 września 2021 r

Jednak podczas gdy rząd i polski narodowy przewoźnik LOT zdecydowanie poparli ten plan, inni byli bardziej sceptyczni, a nawet wręcz krytyczni.

Wiele partii opozycyjnych zakwestionowało koszty i korzyści projektu. W zeszłym tygodniu, Third Way, centroprawicowy sojusz opozycyjny, zobowiązał się do złomowania CPK jeśli opozycja dojdzie do władzy w jesiennych wyborach, mówiąc, że dziesiątki miliardów złotych, które będzie kosztować jej budowa, można by lepiej wydać gdzie indziej.

Tymczasem Michael O’Leary, prezes Ryanaira, który jest największą polską linią lotniczą pod względem liczby pasażerów, wielokrotnie krytykował CPK, nazywając to „szalonym” pomysłem „bardzo głupich polityków”, który „zmarnuje 30 miliardów złotych na zamek z piasku w pośrodku niczego”.

Pomysłodawcą megalotniska planowanego przez polski rząd byli „bardzo głupi politycy”, mówi prezes Ryanair, największej polskiej linii lotniczej pod względem liczby pasażerów.

Szef projektu mówi, że odpowiadanie na komentarze O’Leary’ego byłoby „stratą czasu” https://t.co/c0KmZrDGzU

— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 9 lutego 2023 r

Wszystkie kredyty graficzne: CPK

Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisywał o sprawach polskich do wielu pism, m.in Polityka zagraniczna, POLITICO Europa, Obserwator UE I Dziennik Gazeta Prawna.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *