Polska podpisuje umowę z belgijsko-katarskim konsorcjum na budowę nowego terminala kontenerowego
Polskie władze podpisały umowę z belgijsko-katarskim konsorcjum na finansowanie, budowę i obsługę planowanego nowego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu na wybrzeżu Bałtyku.
Polski rząd chce, aby projekt, którego realizacja będzie kosztować miliardy euro, stworzył „poważnego konkurenta dla Hamburga”, obecnie najbardziej ruchliwego portu w regionie.
Polska zainwestuje 10 miliardów złotych (2,1 miliarda euro) w rozwój portu kontenerowego w Świnoujściu, który może „w ciągu 6-7 lat stać się poważną konkurencją dla Hamburga” – mówi wiceminister infrastruktury https://t.co/G9eR2cLfX8
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 4 kwietnia 2023 r
W tym tygodniu zarząd portu w Świnoujściu i pobliskim Szczecinie podpisał umowę z belgijską firmą Deme Concessions i Qterminals of Qatar.
„To inwestycja, która da impuls rozwojowy nie tylko dla Świnoujścia i Pomorza Zachodniego [region]ale także dla całej gospodarki narodowej – powiedział prezes zarządu portu Krzysztof Urbaś.
Rozbudowa portu ma na celu umożliwienie przyjmowania dużych kontenerowców i jest postrzegana przez operatora portu oraz polskie władze krajowe jako niezbędna do sprostania rosnącemu zapotrzebowaniu na kontenery.
Nowy terminal, który ma zostać oddany do użytku do 2028 r., docelowo będzie miał roczną przepustowość 2 mln TEU (jednostka używana do pomiaru ładowności kontenerów) w porównaniu z 8,3 mln TEU, które przepłynęły przez port w Hamburgu w zeszłym roku.
📣Powstanie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu. 🌊
🏗Nowy terminal w południowo-zachodniej cz. Morza Bałtyckiego to odpowiedź na rosnący popyt dla ładunków kontenerowych.🌊
➡Docelowo obsłuży do 2⃣ mln TEU rocznie.
👉https://t.co/mbvsrScCOb#Przeładunki #Terminal pic.twitter.com/NUtuCcv3ys
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) 10 lipca 2023 r
Port będzie mógł jednocześnie obsługiwać dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Oprócz przesyłek cywilnych będzie mógł również obsługiwać ładunki wojskowe, co jest kluczowym aspektem, odkąd Polska stała się węzłem transportowym dla pomocy wojskowej dla rozdartej wojną Ukrainy.
Jednak oprócz samej budowy terminalu konieczne będzie podjęcie prac związanych z utworzeniem nowej drogi dojazdowej do portu. Istniejący szlak wjazdowy, przebiegający częściowo przez wody niemieckie, musiałby zostać pogłębiony i przedłużony, ale pomysł ten spotkał się ze sprzeciwem władz niemieckich.
Aby uniknąć tego problemu, Polska postanowiła stworzyć nowe podejście o długości około 60 km, którego opracowanie będzie kosztować około 10,3 miliarda złotych (2,3 miliarda euro). Koszty te pokryją polskie władze, a szacowany na 2 mld zł koszt rozbudowy samego terminalu pokryje wykonawca.
Planowany „megaport” w Świnoujściu w Polsce jest reklamowany przez polski rząd jako przynoszący korzyści całemu regionowi.
Jednak implikacje dla środowiska grożą spowodowaniem rozłamu między Niemcami a Polską, pisze @_EmergingEuropa https://t.co/RsMImp8Uer
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 2 marca 2021 r
Źródło głównego obrazu: MI (na licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL)
Alicja Ptak jest starszą redaktorką Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla agencji Reuters.